Jobba hos oss

Vill du jobba med den ledande e-butiken inom skandinavisk design?

Vi på designonline är en kreativ grupp med olika kompetenser som tillsammans driver och utvecklar den ledande e-butiken inom skandinavisk inredning och design. Vi är stolta över att kunna presentera fler än 170 välrenommerade varumärken och tusentals olika designprodukter. Våra kunder finns i hela världen och det är en stor och spännande utmaning att arbeta mot en internationell marknad.

 

Vi söker ständigt nya engagerade medarbetare

Vi söker dig som brinner för inredning och vill arbeta i ett snabbt växande företag tillsammans med kreativa medarbetare. Vi värdesätter en prestigelös arbetsmiljö där människor i olika åldrar och med olika bakgrund är med och formar nya idéer.

Tidigare erfarenhet från e-handel är värdefullt för oss samt erfarenhet av att arbeta mot en internationell marknad. Språkkunskaper är en kompetens som efterfrågas alltmer i takt med att vi satsar på nya marknader.

 

På designonline jobbar vi inom följande områden:

Kundservice
Lager & logistik
Sortiment & Inköp
Ekonomi
Marknad & Kommunikation
IT

 

Välkommen att höra av dig till oss!

Skicka din intresseanmälan till bank.bergstrom@designonline.se. Skriv "Intresseanmälan" i ämnesraden.

 

 

Just nu söker vi:

Har du erfarenhet av kommunikation i kombination med inredning och är intresserad av innehållsmarknadsföring för digitala kanaler? Då kan denna tjänst som webbredaktör och kommunikatör vara något för dig.

Designonline som grundades 2002 och säljer design och inredning för hemmets alla rum, med särskilt fokus på det dukade bordet. Vårt breda sortiment består av tusentals noga utvalda inredningsartiklar från fler än 200 skandinaviska varumärken som Rörstrand, Broste Copenhagen, Brita Sweden, Iittala, String möbler, Ferm Living, Nordic Nest och Watt & Veke med flera. Totalt är vi ca 60 anställda. Vår försäljning sker via 9 olika e-butiker riktade till mer än 11 olika marknader. Besök gärna designonline.se.

 

Webbredakör & kommunikatör

Nu söker vi dig som vill vara med oss och ta nästa steg i vår spännande resa. Vi ska förstärka vår kommunikationsavdelning med en engagerad och driven Kommunikatör & webbredaktör med erfarenhet av att skapa såväl relevanta produkttexter som mer kreativa, redaktionella texter utifrån metoder för innehållsmarknadsföring och SEO i digitala kanaler. Du är självklart mycket intresserad av design och inredning. Är du dessutom en duktig stylist och/eller fotograf är det ett stort plus. Du ska tillsammans med dina kollegor på Design onlines kommunikationsavdelning hjälpa till att bygga upp vår kommunikation och bidra till att vi, Design online, kan leverera vår mission till våra kunder med hjälp av riktigt skarpt, relevant och samtidigt SEO-anpassat innehåll. Det är med passion för inredning och då särskilt det dukade bordet som Design online inspirerar till nya inredningsidéer som skapar omtanke och gemenskap mellan människor.

 

Dina ansvarsområden är:

  • Skriva produkttexter och anpassa bilder till nya produkter som ska upp på våra siter.
  • Samarbeta med Design onlines övriga kommunikationsteam i arbetet med innehållsmarknadsföring utifrån företagets mission, valda koncept och satta mål.
  • Delta i idéskapandet och arbetet med att lägga årlig strategisk redaktionell plan och detaljerade kvartalsplaner. Det här arbetet sker alltid med avstamp i Design onlines mission och affärsmål.
  • Ta fram briefer till interna och externa samarbetspartners utifrån lagd redaktionell plan och satt bildmanér, samt koordinera och tillhanda hålla material och produkter som externa partners behöver.
  • Skriva och publicera seo-anpassade texter och kombinera dem med relevanta och anpassade bilder utifrån lagd redaktionell plan.
  • Hjälpa till i arbetet att anpassa och sprida innehållet i kanaler som Instagram, Pinterest, Facebook och Nyhetsbrev utifrån lagd redaktionell plan.
  • Säkerställa veckovisa publiceringar och uppdateringar i våra redaktionella kanaler och sociala medier.
  • Bevaka och svara på kommentarer som rör publicerat redaktionellt innehåll i Design onlines sociala medier.
  • Korrigera texter på webben när det behövs och skapa samlingssidor och struktur på sidan utifrån överenskommen plan.
  • Koordinera översättningar av vissa webb- och magasintexter.
  • Hjälpa till att ta fram planen för annonsering i sociala medier och magasin och skapa brief för magasin-annonserna utifrån lagd plan och i enlighet med Design onlines mission och bildmanér.

 

För att lyckas i rollen behöver du:

  • Relevant arbetslivserfarenhet inom kommunikation och/eller digitala medier, online-marknadsföring och/eller inom området heminredning och styling.
  • Relevant utbildning inom ett eller flera av ovanstående områden.
  • Kunskap om och mycket stort intresse för inredning.
  • Mycket god förmåga att skapa idéer och engagerande innehåll för blogg och sociala medier.
  • God förmåga och erfarenhet av att skriva bra texter på svenska och engelska.
  • Flerårig erfarenhet av att arbeta med digitala publiceringsverktyg för webb, blogg, nyhetsbrev och sociala medier.
  • Kunskap kring bildhantering och anpassning av bilder och erfarenhet av att arbeta i program som Photoshop och InDesign.
  • Vara en van beställare mot byråer och fotografer.
  • Förmåga att hålla i flera arbetsuppgifter och ansvarsområden som hör till flera parallella projekt.
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift 
  • Kunskap i arbete med SEO för redaktionellt innehåll.
  • Ett stort plus om du är bra på styling inom området inredning eller dukning.
  • Ett plus om du är bra på att fotografera och göra egna korta filmer med enkla medel.
  • Ett plus om du har erfarenhet av att arbeta med betald marknadsföring i sociala medier.

 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är en engagerad och erfaren webbredaktör och/eller kommunikatör eller stylist med stor förmåga förstå hur arbetet med kommunikation till slutkund sker utifrån en mission och med tillhörande varumärkesstrategier och tydliga mål att uppnå. Du är själv mycket mål- och resultatfokuserad och driver saker framåt. Du är också analytisk och förstår vikten av att använda data för att utvärdera och ständigt förbättra och utveckla digitalt innehåll. Vidare är du initiativtagande och handlingskraftig men samtidigt noggrann och duktig på att prioritera. Du är bra på att presentera och utbyta idéer med personer i din omgivning. Som person är du också lyhörd, prestigelös och förstår värdet av att arbeta både utifrån en definierad roll och i team. 

Som webbredaktör och kommunikatör hos Design online får du vara med och utveckla ett mycket spännande kommunikationsprojekt på temat inredning.Du rapporterar direkt till Design onlines Head of Engagement and Concept. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Design online blir din arbetsgivare och du är placerad på Design onlines huvudkontor på Amerikavägen i Kalmar.

Stämmer detta in på dig? Välkommen med din ansökan så snart som möjligt direkt till kristina.niesel@designonline.se. Sista ansökningsdag är den 31 januari men skicka gärna in din ansökan redan idag. Vi kommer göra urval och intervjuer löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan ansökningstiden har gått ut. Eventuella frågor besvaras av Kristina Niesel, Head of Engagement and Concept, på samma mail som ovan.

Nu söker vi dig som vill vara med oss och ta nästa steg i vår spännande resa. Vi ska förstärka vårt team med en Performance marketing manager som ska jobba med att höja ribban för arbetet med våra betalda trafikkällor. Rollen innebär ett brett ansvarsområde med ett övergripande ansvar för alla våra tio sajter. För att vara framgångsrik i rollen behöver du drivet att arbeta både operativt och strategiskt. Från att anpassa detaljer i våra kampanjer för maximal optimering till att utveckla vårt arbetssätt för att vi även i framtiden ska ha en stark tillväxt med god lönsamhet.

 

Dina ansvarsområden är;

  • Löpande planera, genomföra och följa upp kampanjer och aktiviteter inom ex. SEM, retargeting, affiliates, sociala kanaler etc.
  • Utveckla befintliga och ta fram nya strategier för ökad trafik till våra sajter.
  • Dagligen analysera data såsom söktermer, trafik, kostnader och konvertering för att optimera våra resultat.
  • Dela analyser med resterande del av organisationen för att uppnå maximal ROI för våra investeringar.
  • Följa trender i sökbeteenden, konsumentbeteenden, säsonger osv för att säkerställa att vi hela tiden utvecklas och är relevanta ur ett kundperspektiv.
  • Beställa, kravställa och följa upp samarbetet med externa partners.
  • Budgetansvar för samtliga betalda trafikkällor, vilket bland annat innebär uppföljning och kontroll av kostnadsfakturor från våra partners.
  • Driva innovation och leda arbetet med att införa nya arbetssätt, ex Programmatic, AI och andra automatiserade lösningar.

 

För att lyckas i rollen så tror vi att du;

  • Har mycket goda erfarenheter (minst 3 år) från att jobba med betalda trafikkällor i ett e-handelsbolag eller för ett e-handelsbolag som konsult.
  • Har erfarenhet från att jobba med Google Analytics och liknande analysverktyg.
  • Är datadriven, älskar siffror och analyser och baserar dina beslut på fakta. Excel är din bästa kompis!
  • Är mycket bra på att kommunicera då ditt arbete innebär ett tätt samarbete med resten av organisationen och daglig kontakt med externa partners.
  • Vågar testa nya saker, utmana nuläget och alltid vill att saker ska bli bättre. Vi förväntar oss att du är självgående och vågar ta egna beslut baserat vad du ser är bäst för att företaget ska nå till våra uppsatta mål.
  • Gärna kavlar upp ärmarna och får jobbet gjort. Under perioder klarar du av ett väldigt högt arbetstempo och trivs med många bollar i luften.
  • Är van att jobba mot uppsatta mål, är tävlingsinriktad och ger dig tusan på att krossa de mål som finns.
  • Är en person som alltid vill lära sig nya saker, särskilt nya system och applikationer. Goda kunskaper inom exempelvis Office och god generell IT-kunskap ser vi som en självklarhet.
  • Behärskar engelska i tal och skrift då kommunikation både internt och externt många gånger sker på engelska.

 

Om du har en utbildning inom exempelvis digital marknadsföring är det positivt. Vi är dock övertygade om att rätt personlighet och driv är viktigare en formell utbildning. Har du visat på goda resultat och prestationer tidigare betyder det mer än en examen.

Känns det här som en spännande utmaning för dig? Skicka in en ansökan direkt till thomas.steinschaden@designonline.se Sista ansökningsdag är 31 januari, dock går vi igenom ansökningar löpande och kan tillsätta tjänsten innan ansökningstiden har gått ut. Eventuella frågor besvaras av Thomas Steinschaden, Head of Commerce på samma mail som ovan.

För att förbättra vår lönsamhet letar vi nu efter en Inköps- och priskoordinator, du kommer att arbeta tätt med våra kategorichefer och rapporter till vår Head of Category Management. I ditt arbete kommer du även att ha regelbunden kontakt med våra leverantörer och vara en viktig spindel i nätet för att koordinera arbetet på avdelningen, men också mellan olika delar av företaget.

 

Dina ansvarsområden är;

  • Dagligen genomföra uppföljning och justering av priser för hela vårt sortiment på samtliga marknader, för att säkerställa att våra priser följer vår prisstrategi.
  • Analysera försäljnings och marginalutveckling för att säkerställa maximal försäljning och lönsamhet.
  • Regelbundet följa upp kampanjer och andra försäljningsaktiviteter.
  • Arbeta med vårt prissättningsverktyg Quick Lizard.
  • Uppdatera priser inför och efter kampanjperioder.
  • Stötta avdelningen kring inköpsadministrativa uppgifter, såsom uppföljning av orders, fakturadifferenser, masterdata och uppläggning av artiklar, uppdatering av prislistor och andra förekommande uppgifter.
  • Samordning av leveranser, i dialog med lager och logistik säkerställa att vi optimerar vårt arbete med inleveranser av produkter.
  • Samordna och koordinera arbetet med andra avdelningar på bolaget för att informera och kommunicera kring sortimentsförändringar, leveransbesked osv.
  • Föreslå och genomföra förändringar i arbetssätt och processer som gör att vi blir mer effektiva och lönsamma.
  • Arbeta med och genomföra mindre projekt, såsom leverantörsträffar.

 

För att lyckas i rollen så tror vi att du;

  • Tycker om analys, siffror och är datadriven i dina beslut, tidigare erfarenhet, minst 3 år, från arbete med prissättning & prisanalys är ett krav.
  • Har tidigare erfarenhet från automatiserade prishanteringssystem samt har mycket hög kunskap nivå i Excel.
  • Är strukturerad och van att arbeta med många bollar i luften.
  • Arbetar noggrant och effektivt, du har förmågan att avgöra vilka uppgifter som kan göras snabbt och vilka som kräver lite mer eftertanke.
  • Är bra på att kommunicera då ditt arbete innebär ett tätt samarbete med resten av organisationen och daglig kontakt med externa partners.
  • Vågar testa nya saker, utmana nuläget och alltid vill att saker ska bli bättre. Vi förväntar oss att du är självgående och vågar ta egna beslut baserat vad du ser är bäst för att företaget ska nå till våra uppsatta mål.
  • Gärna kavlar upp ärmarna och får jobbet gjort. Under perioder klarar du av ett väldigt högt arbetstempo och trivs med många bollar i luften.
  • Är van att jobba mot uppsatta mål, är tävlingsinriktad och ger dig tusan på att krossa de mål som finns.
  • Är en person som alltid vill lära sig nya saker, särskilt nya system och applikationer. Goda kunskaper inom exempelvis Office och god generell IT-kunskap ser vi som en självklarhet.
  • Behärskar engelska i tal och skrift då kommunikation både internt och externt många gånger sker på engelska.
  • Vi ser en universitetsexamen eller motsvarande inom försäljning och/eller marknadsföring som meriterande.

Känns det här som en spännande utmaning för dig? Skicka in en ansökan direkt till andreas.elmqvist@designonline.se. Sista ansökningsdag är 31 januari, dock går vi igenom ansökningar löpande och kan tillsätta tjänsten innan ansökningstiden har gått ut. Eventuella frågor besvaras av Head of Category Management, Andreas Elmqvist på adressen ovan.

Att jobba på designonline.se

Meet Pearl Safari – Intern at Scandinavian Design Center

Upon commencing my junior year in Sydney, I was interested in an internship that would  better my experience in my field of study – International Business. I chose Scandinavian  Design Center since it matched my career goals. I’m keen in working for an organization that  undertakes global operational activities. Having spent 15 weeks here, I have worked with  people of different nationalities in a vibrant work setting. 

I was taken under the wing of my mentor, Annika with whom I closely worked with on the  English site. I was mostly impressed with the amount of responsibility given to me within a short period. At the company, I was encouraged and supported to develop my own  Marketing events. Observing what professionals do helped in gaining new insights about the  field. During this journey, I also had a chance to develop my analytical and interpersonal  skills. 

The internship was not only professional but also a human experience. The hierarchy was  very flat, something I experienced for the first time. I would always look forward to the fika  and lunch breaks with my colleagues. From time to time, we had after-work activities such as  dinners and barbeques, which were always filled with laughter. 
I have nothing but praise for all my colleagues, who helped shape this fantastic experience  here. The internship was relevant to my studies and has been nothing short of a practical  and enriching process. It is something that will be very useful in my future career – which will  hopefully continue in Sweden once I graduate.