Läs mer om våra köp och leveransvillkor - designonline.se

Köp & leveransvillkor


Hos Scand. DesignOnline AB, SE556628-159701, kan du köpa skandinaviskt designade produkter av högsta kvalitet. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.designonline.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Som kund hos Scand. DesignOnline AB har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på kundservice@designonline.se. Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mail inom 24 timmar på vardagar.

Produkter och totalkostnad

Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegräsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Fri frakt gäller vid köp över 499 kr (ej på möbler eller för företag). Vid köp under gränsen för fri frakt tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. För skrymmande produkter som exempelvis möbler betalar du 299 kr. Alla fraktpriser är inklusive moms.

Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

Presentkortskod / Rabattkod

Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i kassan under "Ange rabattkod / presentkortskod". Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Fler än ett presentkort kan ej användas på ett köp i kassan. Vänligen kontakta kundservice@designonline.se om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle.

Priser utanför EU (gäller ej kunder i Norge)

Vid köp, där ordern skeppas utanför EU, debiteras ingen moms. I priset ingår ej eventuell införselmoms, skatter, tullavgifter samt administrativa avgifter till fraktleverantör i destinationslandet. Dessa betalas i förekommande fall av mottagaren. Avgifternas storlek varierar från land till land. Observera att priserna automatiskt presenteras i ditt eget lands valuta. Tillgängliga valutor på webbplatsen är EURO, GBP, USD, NOK, DKK och SEK. För besökare från övriga länder utanför EU presenteras priserna i USD.

Ångerrätt

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Vi förbehåller oss rätten att vid retur av vara göra ett värdeminskningsavdrag om varans status har förändrats i sådan mån att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra avdrag på försäljningspriset.
Om du inte är helt nöjd med ditt köp kan du utan frågor returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du har mottagit dem. Vid delleverans gäller 14 dagar efter att du har mottagit den sista varan på din order. Återbetalning sker sedan snarast, inom högst 14 dagar efter att vi har fått produkterna till oss. Återbetalning sker med samma betalsätt som ursprungligen använts. Vid returen bör produkterna packas ordentligt i oskadad originalförpackning samt originalemballage. Originalförpackningen bör inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer - bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Om du inte har kvar din följesedel så kan du skriva ut denna Pdf och lägga i paketet: Returblankett

Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.
Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specielbeställda produkter enligt dina instruktioner såsom tillklippta tyger, vaxdukar och möbler. Om du vill returnera möbler eller andra skrymmande produkter kan kostnaden vara hög beroende på volymen på produkten.

Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett

Garantier

Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

Betalning

Scand. DesignOnline AB erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Kortbetalning. Betalning accepteras med Amex, VISA, MasterCard, Eurocard, Maestro och JCB. Välj Betal-/Kreditkort i kassan och fyll i kortägarens namn, kortnummer, kortets utgångsmånad och kortets CVC-kod. CVC-kod är de tre/fyra sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet vid betalning med VISA, MasterCard, Eurocard och American Express. Kortuppgifter hanteras av PayEx betalväxel, vilken är certifierad enligt PCI DSS. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. I vissa fall använder vi oss av en s.k. 3D Securelösning när du betalar med kort. Du använder då en personlig PIN kod i ett extra steg innan betalningen slutförs.

  • Direktbetalning Nordea. Säker betalning över Internet för dig som är kund i Nordea och som är ansluten till deras internettjänster. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

  • Direktbetalning Swedbank. Säker betalning över Internet för dig som är kund i Swedbank och som är ansluten till deras internettjänster. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

  • Faktura hel- eller delbetalning privatperson. Vi erbjuder dig att antingen betala hela din faktura eller dela upp den i flera delar. Betalningsvillkoren är 14 dagar vid hel betalning. Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss, därför är det viktigt att paketet hämtas ut från paketombudet så fort avisering skett. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst.

Leveranssätt

Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss av DHL eller Posten. Dina varor levereras till det paketombud som valdes i kassan. Vid större försändelser skickas varorna med andra fraktsätt. Din order levereras då hem till tomtgräns eller portuppgång, ej in i lägenhet eller hus. Vid leveranser utanför Sverige sker leverans i allmänhet med DHL direkt till mottagarens adress. Vi levererar endast undantagsvis skrymmande produkter t.ex. större möbler utanför Sverige. Kontakta kundservice@designonline.se om du önskar mer information om detta.

Leveranstid

Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa möbler skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av Scand. Design Online AB. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.

  • Leveranstider inom Sverige – Normalt 1-3 arbetsdagar med DHL eller Posten Logistik. Gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.
  • Leveranstider inom EU – Normalt 3-5 arbetsdagar med DHL.
  • Leveranstider utom EU och Europa med DHL– Normalt ca 5-9 arbetsdagar beroende på land och tidsåtgång för tullklarering.

Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Scand. Design Online AB på väg till kund är Scand. Design Online AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.

Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till kundservice@designonline.se senast inom 7 dagar.

Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. Eventuella inre skador i försändelsen anmäls snarast till kundservice@designonline.se.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut förbehåller sig Scand. DesignOnline AB rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 350 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ medföljer fakturan i paketet, därför är det viktigt att lösa ut paketet och betala denna inom 14 dagar för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.

Reklamation

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på e-post kundservice@designonline.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Scand. Design Online AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.

Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

OBS! För information om retur/reklamation för våra norska kunder klicka här.

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer Scand. Design Online AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Alternativ tvistelösning

Europeiska kommissionen kommer inom kort att lansera en Onlineplattform som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution. Plattformen kommer att finnas tillgänglig under http://ec.europa.eu/odr från och med 15 februari 2016.

Force Majeure

Scand. Design Online AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Köpvillkor företag


Leveransvillkor

Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHLs Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.

Betalningsvillkor

Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning sker och leverans sker endast till företagets adress eller arbetsställe enligt bolagsverkets register. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en avgift om 40kr exkl moms.

Leveranser och leveranstid

Leveranstiden anges vid beställning eller i direkt anslutning till att beställningen är gjord. De flesta mindre varor kan levereras omgående. Leverans av lagervaror sker inom 1-3 dagar direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen. Beställningsvaror levereras enligt ordererkännande. Levererade varor tillhör Scand. DesignOnline AB till dess att full betalning har skett.

Version 20140612