Press & nyheter - designonline.se i media

Press


Pressrum designonline.se

Här kan du läsa våra senaste pressreleaser samt ladda ner logotyper och företagsbilder via länkarna som du finner längst ner på sidan.

Är du journalist eller bloggare och önskar få ytterligare bildmaterial eller annan information av oss? Då är du välkommen att höra av dig till press@designonline.se. Välkommen med din förfrågan!



Pressreleaser

2016-05-11 Pressmeddelande
Designonline är nominerad till Årets Kundtjänst 2016


Med stor fokus på personlig service har Designonline blivit nominerad till Årets Kundtjänst 2016.

Desigonline är ett av tre företag som utifrån hög prestation har visat prov på ett professionellt bemötande av erfaren, duktig och kompetent personal. Nomineringen har utförts av företaget Mystery eShopper som varje år genomför tusentals köp hos svenska e-handlare för att testa olika faktorer så som kundbemötande och service.


Priset för Årets kundtjänst tilldelas den e-handlare vars kundtjänst har utmärkt sig speciellt i Mystery eShoppers-undersökning. Årets kundtjänst uppfyller följande punkter:

• Tar sig tid att hjälpa kunden, oavsett fråga.

• Lägger hela problemställningen på sig själv, rätar ut frågetecknen och bidrar till försäljningen.

• Är beredd att göra något extra för att göra kunden nöjd.

• Gör mötet till en positiv upplevelse som kunden kan ta med sig.


Vinnaren avslöjas på Nordic Ecommerce Summit i Stockholm den 18 maj.






2015-12-05 Pressmeddelande
NS Intressenters ägare och EOC Capital förvärvar Designonline

Parterna bakom NS Intressenter och EOC Capital har gemensamt förvärvat 77 % av ehandelsbolaget Designonline.

Designonline, som grundades av Jörgen Bödmar i Kalmar år 2002, bedriver e-handel inom design och heminredning med försäljning till fler än 70 länder. Designonline erbjuder 15 000 produkter från närmare 200 välkända varumärken såsom Iittala, Marimekko, Georg Jensen och Skultuna. Produkter är till exempel glas, porslin, förvaring och belysning.

Under 2015 bedöms intäkterna uppgå till 160-170 MSEK, vilket är närmast en fördubbling jämfört med 2014, och rörelseresultat bedöms överstiga 20 MSEK. Bolaget expanderar snabbt och under Black Friday ökade försäljningen med över 450 % jämfört med samma dag föregående år.

”Designonline tänker nöjda kunder hela vägen. Bolaget erbjuder ett genomtänkt produktsortiment, snabba och bra leveranser, hög nivå på kundservice på elva språk och präglas av väldigt engagerade medarbetare. Vi är glada över att få vara med på den fortsatta tillväxtresan”, säger Nicklas Storåkers, styrelseordförande Designonline.

”Våra nya ägare tillför både stor kompetens, nätverk och resurser som kommer väl till pass i vår fortsatta expansion”, säger Jörgen Bödmar, VD och grundare Designonline.

Designonline bedriver sin verksamhet från Kalmar och har 50 medarbetare.

Bakom NS Intressenter står Nordstjernan, Karl-Johan Persson, Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl. Bakom EOC Capital står Anders Brenner samt grundarna av EOC Partners LLP. Förvärvet genomförs tillsammans med grundaren Jörgen Bödmar och ledningen i bolaget. Jörgen Bödmar kvarstår som VD och Nicklas Storåkers är styrelseordförande.

Kontakt
Nicklas Storåkers
Styrelseordförande Designonline
Telefon: 070-861 80 01
E-post: ns@nsintressenter.se

Jörgen Bödmar
VD Designonline
Telefon: 070-718 31 77
E-post: jorgen.bodmar@designonline.se






2015-11-09 Pressmeddelande
Designonline satsar på Kalmar, flyttar till nytt lager och kontor

Designonline.se satsar och expanderar verksamheten i ett nytt stort lager och kontor med placering i Kalmar.

- Det är med glädje och stolthet vi idag kan presentera en stor satsning för vårt företag säger Jörgen Bödmar, VD. Under de senaste åren har vår verksamhet vuxit kraftigt och de gamla lokalerna räcker sedan länge inte till.

Beslutet stod mellan att lägga vårt nya lager här eller på annan ort men valet föll på Kalmar. Det nya lagret tillsammans med kontor blir ca 4 000 kvadratmeter med möjligheter till att utöka ytan om så behövs.

Planeringen för flytten har just påbörjats. Helt klart är att lagret kommer att bli modernt och effektivt så att vi kan möta behovet av en rationell och snabb hantering av kunders beställningar.

Kontorsytorna kommer att präglas av kreativa lösningar och möjligheter till ett gott samarbete kollegor emellan för att åstadkomma goda arbetsresultat.

Det är också en klar fördel att samlokalisera kontor och lager för att skapa en bra miljö för samtliga anställda i företaget. För oss är det viktigt att personalen trivs, då blir det också roligare att jobba.

- E-handeln kommer att öka under många år framöver och det är mot den bakgrunden vi gör denna satsning, avslutar Jörgen Bödmar.

Ev frågor ställs till:
Jörgen Bödmar, VD
Tel. 070 718 3177
jorgen.bodmar@designonline.se

Om designonline.se
Designonline.se marknadsför och säljer skandinavisk inredning och design sedan 2003 till kunder i 70 länder. Försäljningen sker i nio lokala sajter med personal som kan betjäna marknaden på sitt eget språk. Totalt är vi är 60 anställda. Under 2016 räknar vi med att anställa ytterligare medarbetare inom olika special-områden, främst personer med akademisk bakgrund.





2015-06-29 Pressmeddelande
Designonline öppnar fysiska butiker i Sverige och internationellt

Designonline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet, startar fysiska butiker både i Sverige och utomlands.
- Nu inleds arbetet med att identifiera de städer där vi ska öppna våra butiker. Den första butiken öppnar redan i år, tillkännager Jörgen Bödmar, VD och grundare av Designonline.se.


Efter mer än 10 år med fokus på försäljning av skandinavisk design och inredning via Internet till konsumenter i mer än 70 länder tar Designonline nu steget in i multikanalstrategin genom att starta fysiska butiker både i Sverige och utomlands.

Skandinavisk design och inredningsprodukter är populärare än någonsin och vi ser en stark internationell tillväxt framför oss under många år. Mot bakgrund av det ser vi det naturligt att nu ge våra kunder både i Sverige och utomlands en möjlighet att handla inredning i högt profilerade butiker i utvalda städer runt om i världen, säger Jörgen Bödmar, VD och grundare av Designonline.se.

Nu inleds arbetet med att identifiera de städer som erbjuder de största möjligheterna att bidra till Designonlines tillväxt på nätet som i år är högre än 100 % jämfört med föregående år. I år är Designonlines omsättningsprognos på cirka 180 mkr med ett prognosticerat resultat på drygt 20 mkr.

Vi räknar med att den första butiken kommer att öppnas under 2015 för att sedan följas av flera under de kommande åren, avslutar Jörgen Bödmar.





2015-06-04 Pressmeddelande
Designonline lanserar egna varumärket Nordic Nest

Designonline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet, lanserar det nya varumärket Nordic Nest. Den första produktlinjen består av en serie mattor i flera färger och mönster. Fler produkter inom varumärket lanseras successivt.

Designonline är en av Skandinaviens största designbutiker på nätet. Nu lanserar företaget sitt egna varumärke – Nordic Nest.

Nordic Nest står för skandinavisk design sprungen ur den nordiska designtraditionen. Nordic Nest blickar bakåt och framåt, hämtar influenser och inspiration från olika håll men alltid med fötterna i den nordiska designmyllan. Den första produktlinjen består av en serie mattor i flertalet färger och mönster. Fler produkter inom varumärket kommer att lanseras successivt.

Produkterna inom Nordic Nest formges inhouse framtagna i Designonlines egna designstudio av formgivarna Matilda Kvarmo och Anna Magnusson. I framtiden planeras även spännande samarbeten med externa formgivare.

Vår design är här och nu, tidlös och nutida men med Skandinaviens långa hantverkstradition ständigt närvarande. Det klassiska och grafiska uttrycket finns alltid som en grund men självklart med en liten flirt med rådande trender, säger Matilda Kvarmo, AD och en av formgivarna bakom varumärket Nordic Nest.

Medarbetarna i vår designstudio har stor kompetens inom design och inredning, de har stor kunskap och erfarenhet efter många år i branschen. Att ta fram ett eget varumärke är ett bevis på detta, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Våra kunder har länge efterfrågat att vi tar fram en egen produktlinje. Nordic Nest är ett steg i riktningen att uppfylla våra kunders önskemål om god svensk design av hög kvalitet, avslutar Jörgen Bödmar.





2015-05-26 Pressmeddelande
Plastmöbler och plastblommor är det fulaste på en uteplats
- anser två av tre svenskar

Två av tre svenskar anser att plastmöbler och plastblommor är det överlägset fulaste man kan inreda sin uteplats med. Dock går bambu, vaxdukar och flaggor på uteplatsen an. Det visar den nya undersökningen DesignPanelen, genomförd av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet.

Undersökningen DesignPanelen visar också att 1 av 3 svenskar anser att det är viktigare att uteplatsen är stylad i år än tidigare. Två av tre svenskar planerar att inreda sin uteplats och balkong i vår. Var tredje svensk anser att det är viktigare att uteplatsen är stylad i år än tidigare. Inredningstrenden har även nått sommarstugorna, då fler än hälften av de tillfrågade med sommarstuga avser att inreda den i år.

Två av tre inreder uteplatsen i vår
Den senaste DesignPanelen visar att nu är det uteplatsen och balkongen som ska inredas! Bara vardagsrummet och sovrummet är mer självklara att inredas under våren. Två av tre svenskar, 67 procent, planerar att inreda uteplatsen i vår – och trenden är på uppåtgående.

Vita, rangliga plastmöbler och plastblommor är tabu på uteplatsen
I undersökningen framgår också två av tre svenskar tycker att plastmöbler och plastblommor är det överlägset fulaste man kan ha på en uteplats. Men bambu, vaxdukar och flaggor går an.

Viktigast är en plats för slappa dagar och umgänge med vänner
De medverkande i undersökningen uppger att det är viktigast att skapa en plats för slappa dagar i solen och en plats för umgänge med vänner när de inreder sin uteplats.

Ernst Kirschsteiger inspirerar ytterst få när det är dags att inreda uteplatsen
De flesta svenskar hämtar inspirationen till inredningen av uteplatsen från att surfa runt på nätet på olika inrednings- och designsidor samt inredningstidningar och TV-program. Dock visar undersökningen att endast 2 procent uppger att de hämtar inspiration från TV-programmet ”Sommar med Ernst”.

Viktigt att sommarstugan är snyggt inredd
Sex av tio svenskar tycker att även sommarstugan måste vara snyggt inredd och hälften av sommarstugeägarna tycker att detta är viktigare nu än tidigare.

Om DesignPanelen
DesignPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av DesignOnline varje kvartal. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad svenska konsumenter tycker i olika designrelaterade frågor men undersökning ämnar även ta temperaturen och se trender inom e-handeln. Denna senaste undersökning genomfördes under april månad där totalt 649 respondenter medverkade. Läs mer på: www.designpanelen.se.





2015-05-11 Pressmeddelande
Havsfärgerna gör stark comeback
- grönt, blått och turkost är vårens trendfärger

Havsfärgerna gör stark comeback som de mest populära inredningsfärgerna bland design- och inredningsintresserade svenskar. Det visar den nya undersökningen DesignPanelen, genomförd av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet. - Vi ser allt starkare färger i våra svenska hem. ”Ljust och fräscht”-trenden kan nu slutligen sägas vara död och begraven, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Fyra av tio svenskar föredrar havsfärger i vår
I den senaste undersökningen framgår att havsfärgerna gör stark comeback som inredningsfärg då grönt (15 procent), blått (13 procent) och turkost (12 procent) uppges vara vårens inredningsfärg i den senaste undersökningen bland design- och inredningsintresserade svenskar. Havsfärgerna är således de tre mest populära färgerna i vår – fyra av tio svenskar föredrar någon av havsfärgerna.

Mässing, som tidigare utsetts till årets inredningsfärg hamnar i denna undersökning först på plats fyra med 10,5 procent av rösterna.

Svenskarna väljer mer vågade färger och uppvisar en fortsatt stark inredningstrend
Vi ser allt starkare färger i våra svenska hem. ”Ljust och fräscht”-trenden kan nu slutligen sägas vara död och begraven. Svenskarna har fått en mer vågad och positiv inställning till färger. Det är kul att den starka inredningstrenden håller i sig. Undersökningen visar även att nära sex av tio svenskar (57 procent) planerar att inreda minst ett rum i vår, vilket definitivt tyder på en fortsatt stark inredningstrend, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Svenskarna inspireras av inredningsmagasin och bloggar
I undersökningen framgår även att två av tre svenskar främst inspireras av inredningsmagasin och bloggar när de ska inreda sitt hem i vår.

Svenskarna väljer House Doctor och Ferm Living
De populäraste varumärkena för inredning och design bland svenskarna just nu är House Doctor och Ferm Living. Därefter nämns Norman Copenhagen samt Skultuna.

Om DesignPanelen
DesignPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av DesignOnline varje kvartal. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad svenska konsumenter tycker i olika designrelaterade frågor men undersökning ämnar även ta temperaturen och se trender inom e-handeln. Denna senaste undersökning genomfördes under april månad där totalt 649 respondenter medverkade. Läs mer på: www.designpanelen.se.





2015-02-03 Pressmeddelande
Julhandeln slog nya rekord hos DesignOnline

Julhandeln över nätet växer lavinartat. DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet, slog nya försäljningsrekord under julhandeln 2014 i jämförelse med föregående år. Designbutiken ökade sin försäljning under julen med 81 procent, dvs. nästan en fördubbling från föregående år.

Julhandeln över nätet växer lavinartat, en trend som även märks hos DesignOnline.se. Under julhandeln 2014 ökade nätbutiken sin försäljning med 81 procent i jämförelse med föregående år.

Vi slår nya rekord varje år, vilket visar att näthandelsbranschen fortsätter att växa kraftigt. Särskilt glädjande för oss är att andelen utländska kunder ökade mycket under 2014 års julhandel, vilket bekräftar att Skandinavisk design är av stort intresse utomlands. De handlade allt från små till stora designsaker, ur hela bredden av vårt sortiment. Nu ser vi fram emot en fortsatt framgångsrikt 2015, där vi fortsätter vår internationella expansion, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Under 2015 planerar DesignOnline att rekrytera för att klara den ständigt ökade efterfrågan. Minst 10 nya medarbetare inom olika kompetensområden eftersöks. Men att hitta rätt kompetens är inte enkelt. Särskilt svårt är det att finna personer med kombinationen språk och kunskap i internationell internetmarknadsföring, samt programmerare där universiteten inte verkar fylla ut behoven.

E-handel är en kunskapsintensiv och mycket dynamisk bransch där det ofta är svårt att finna de rätta människorna för de yrkesroller vi söker. Ofta letar vi länge efter att finna personer som har både bred och djup kunskap, lite som att leta efter den berömda Schweiziska universalkniven, säger Jörgen Bödmar, som förutom VD för DesignOnline är ordförande i den europeiska branschorganisationen för e-handel, EMOTA.

Vi tittar hela tiden på möjligheter att skapa samarbeten med olika universitet och andra utbildningar för att på så sätt utforma utbildningsinnehållet så det överensstämmer med branschens krav, avslutar Jörgen Bödmar.





2015-01-21 Pressmeddelande
Var tionde svensk köper inredning för att imponera på vänner och bekanta

1 av 10 svenskar har någon gång köpt inredning för att imponera på sina vänner och bekanta eller via sociala medier. Det visar den nya undersökningen DesignPanelen, genomförd av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet.

I den senaste undersökningen framgår att 1 av 10 svenskar någon gång köpt inredning för att imponera på sina vänner och bekanta eller via sociala medier.

Var tionde bästa vän tycker att vännen har dålig inredningssmak
Var tionde svensk tycker att bästa vännens inredningssmak är dålig och hälften säger att den är OK men att förbättringar kan göras. Endast var tredje bästa vän uppger att deras vän har god inredningssmak.

Inrednings- och designtidningar påverkar oss mest vid köp av inredning
Vidare visar undersökningen att hela 40 procent av svenskarna hämtar inspiration till sin inredning via inrednings- och designtidningar. Nästan var fjärde, 23,9 procent, uppger att de får inspiration genom att besöka inredningsbutiker, 9,3 procent via att läsa bloggar och forum. TV-programmen inspirerar endast 3,6 procent av svenskarna.

Arne Jacobsen, Alvar Aalto och Ernst Kirschsteiger
Den enskilt kända inredare som mest påverkat inredningsstilen hos svenska konsumenter uppges vara möbeldesignern Arne Jacobsen, som valdes av hela 33,9 procent av konsumenterna. Därefter följer möbeldesignern Alvar Aalto på 15,7 procent samt TV-profilen Ernst Kirschsteiger på 12,4 procent.

Att inreda nytt, att renovera och att själv skapa nya inredningslösningar i hemmet är en trend vi har sett länge i Sverige, en trend som alla nya inredningstidningar och bloggar samt inredningsprogram på TV stärker. Att Ernst Kirschsteiger är den levande svensk som påverkar vår inredningsstil mest enligt vår undersökning är inte förvånande, han tycks ha fått hela Sveriges befolkning, och då också män, att vilja göra det snyggt hemmavid, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Om DesignPanelen
DesignPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av DesignOnline varje kvartal. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad svenska konsumenter tycker i olika designrelaterade frågor men undersökning ämnar även ta temperaturen och se trender inom e-handeln. Denna senaste undersökning genomfördes under två veckor i slutet av november 2014 där totalt 627 respondenter medverkade. Läs mer på: www.designpanelen.se.





2015-01-14 Pressmeddelande
Över hälften av svenskarna inreder nytt hemma under vintern
– och det är kvinnan som bestämmer

Inredningstrenden fortsätter med oförminskad styrka. 55 procent av svenskarna planerar att inreda minst ett rum i vinter. Och det är kvinnan som bestämmer inredningen. Det visar den nya undersökningen DesignPanelen, genomförd av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet.

Den senaste DesignPanelen, en undersökning som genomförs av nätbutiken DesignOnline, visar att över hälften, 55 procent, av de svarande planerar att inreda nytt i ett eller flera rum under vintern. Närmare var fjärde, 23,5 procent, planerar att inreda nytt i vardagsrummet. Därefter följer sovrummet, 19 procent, barnrummet 11,7 procent och köket 11,3 procent.

Endast 4 procent av männen bestämmer inredningen hemma
Undersökningen visar också att det i hög grad är kvinnan som bestämmer hur det ska inredas hemma: 43,2 procent av de tillfrågade uppger att kvinnan bestämmer inredning hemma. Endast 4 procent uppger att det är mannen som bestämmer inredningen. Dock uppger hälften, 50,7 procent, av respondenterna i undersökningen att de gemensamt bestämmer hur det ska inredas hemma. Endast ett fåtal, 0,6 procent, tar hjälp av en inredare när det är dags att inreda hemma.

Vinterns inredningsfärg är grått och vi inreder i skandinavisk designstil
Var femte tillfrågad, 21,2 procent, uppger att vinterns inredningsfärg är grått. Därefter uppges vitt och guld som vinterns inredningsfärg.

”Ljust och fräscht”-trenden kan nu slutligen sägas vara död och begraven. Svenskarna har fått en mer vågad och positiv inställning till färger, särskilt metallfärger som guld och silver. Guld är numera lika populärt som vitt!, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.

Svenskar föredrar den skandinaviska designstilen
I undersökningen framgår även 2 av 3 svenskar, 66 procent, är trogna den skandinaviska inredningsstilen. Därefter följer den lantliga inredningsstilen som 7 procent av de tillfrågade uppger som favoritstil.

Att inreda nytt, att renovera och att själv skapa nya inredningslösningar i hemmet är en trend vi har sett länge i Sverige och vintern är en utmärkt tid att göra detta på då vi håller oss mer inomhus. Resultatet visar att vår skandinaviska inredningsstil är populärast, en inredningsstil som även är populär internationellt, avslutar Jörgen Bödmar.

Om DesignPanelen
DesignPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av DesignOnline varje kvartal. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad svenska konsumenter tycker i olika designrelaterade frågor men undersökning ämnar även ta temperaturen och se trender inom e-handeln. Denna senaste undersökning genomfördes under två veckor i slutet av november 2014 där totalt 627 respondenter medverkade. Läs mer på: www.designpanelen.se.





2014-12-16 Pressmeddelande
Nya DesignPanelen: Allt fler svenskar köper sina julklappar via nätet i år
- Näthandel är bekvämt, enkelt och tidsbesparande, priset inte längre en avgörande faktor

Julhandeln över nätet växer lavinartat. Nästan hälften av konsumenterna planerar att köpa fler julklappar via nätet i år än förra året. Det visar den nya undersökningen DesignPanelen, genomförd av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet.

DesignPanelen är en undersökning som genomförs av DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet. Den visar att hela 44 procent av de tillfrågade planerar att köpa fler julklappar över nätet i år i jämförelse med föregående år.

Bekvämt, enkelt och spara tid
Närmare hälften, 46 procent, uppger anledningen vara att det är bekvämt och enkelt att handla julklappar via nätet. Lite mer än var femte person, 22 procent, säger att de handlar sina julklappar via nätet för att de i lugn och ro kan jämföra produkter innan de väljer vilken de önskar köpa. Och en av fem, 20 procent, uppger att det är den tid som sparas som är orsaken till att de föredrar att handla sina julklappar över nätet. Färre än tio procent uppger att de handlar över internet för att spara pengar.

Det är intressant att priset inte längre är en avgörande faktor när man e-handlar, utan egenskaper som länge har varit förbehållna traditionell handel; bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing m m. Det visar att e-handeln har mognat och skapat förtroende och trygghet hos kunderna att logistiken fungerar och att aktörerna är seriösa, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline samt ordförande i den europeiska branschorganisationen för e-handel, EMOTA.

E-handeln växer stadigt i hela Europa
Under år 2013 nådde e-handel i Europa en total omsättning på 352 miljarder euro jämfört med 301miljarder euro under 2012 och185 miljarder euro under 2009. Detta motsvarar en tillväxt på 17 procent under 2013 jämfört med 20 procent år 2012 och till en genomsnittlig årlig tillväxt andelen 17,4 procent under perioden 2009-2013.*

E-handeln fortsätter att växa stadigt varje år, inte bara här i Sverige utan också i resten av världen. Andelen personer i Europa som köpte över nätet under 2013 har mer än fördubblats mellan åren 2004 och 2013, från 20 procent under 2004 till 47 procent år 2013. I vissa europeiska länder har näthandeln ökat ända upp till 80 procent! Med andra ord finns det fortfarande en enorm tillväxtpotential för e-handel, fortsätter Jörgen Bödmar.

Möbler, design och leksaker mest populära på nätet
I den nya undersökningen framgår även att närmare var femte konsument, 18 procent, planerar att handla fler julklappar i form av möbler och designprodukter samt leksaker i år än föregående år. Därefter uppger konsumenterna att de ska köpa mer böcker, filmer och musik samt kläder, 17 procent respektive 16 procent, som julklappar över nätet i år än föregående år.

I hela Europa ser vi ser att e-handelsmarknaden för just film, musik, böcker och programvara är den mest beställda produktkategori på internet. Eurostats uppgifter avslöjar även att andelen enskilda personer som har köpt den här typen av produkter nådde hela 28 procent under 2013, jämfört med 18 procent under 2007. På 2:a och 3:e plats kommer kläder samt resor/semester med respektive 27 procent och 25 procent av enskilda personer som har rapporterat att de köpt dessa produkter över internet 2013, avslutar Jörgen Bödmar.

Om DesignPanelen
DesignPanelen är en återkommande webbaserad undersökning som genomförs av DesignOnline varje kvartal. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad svenska konsumenter tycker i olika designrelaterade frågor men undersökning ämnar även ta temperaturen och se trender inom e-handeln. Denna senaste undersökning genomfördes under två veckor i slutet av november 2014 där totalt 627 respondenter medverkade. Läs mer på: www.designpanelen.se.

*E-commerce and distance selling in Europe Report 2014/15, Emota




2014-12-04 Pressmeddelande
DesignOnline anställer ny Kundservicechef
- med målet att utveckla den personliga och höga servicenivån än mer

DesignOnline, en av Skandinaviens största designbutiker på nätet, växer. Nu anställs en ny Kundservicechef. Tillsammans med organisationen ska Marie Bäckwall, tidigare Kundrelationschef på IKEA, bl a införa effektiva arbetsmetoder i kombination med modern teknik för att utveckla den personliga och höga servicenivån ytterligare.

DesignOnline är en av Skandinaviens största designbutiker på nätet. Företaget växer stadigt och fler personer anställs återkommande för att fortsatt kunna erbjuda kunderna den höga och högst personliga servicenivå som de är vana vid.

Marie Bäckwall har anställts som ny Kundservicechef. Maria kommer senast från en tjänst som Kundrelationschef på IKEA i Kalmar, där hon varit anställd i drygt 7 år. Marie har en Fil.kand examen i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring från Handelshögskolan i Kalmar.

Jag har ett stort intresse för design och heminredning vilket förstås är en av anledning till att jag sökte mig till DesignOnline. Sedan är jag dessutom mycket nyfiken på e-handelsbranschen i stort. Efter ett antal år inom detaljhandel känns det jättespännande att få arbeta med internationell e-handel, säger Marie Bäckwall, ny Kundservicechef på DesignOnline sedan november i år.

Tillsammans med kundserviceteamet ska Marie nu utveckla den personliga och höga servicenivå som företaget önskar och deras kunder förväntar sig. Marie vill fokusera på att införa effektiva arbetsmetoder i kombination med modern teknik. Marie ser även en möjlighet att mer aktivt arbeta med att skapa långsiktiga relationer med kunderna. Ett mål är även att hitta möjligheter att arbeta fram en mer flexibel organisation för att klara av svängningar på ett bra sätt.

Vi är givetvis mycket glada att finna en så pass erfaren och kunnig person som Marie och ser med glädje på hur hon bara under dessa få veckor hon arbetat hos oss redan kläckt nya spännande idéer om hur vi tillsammans ska utveckla vår serviceverksamhet ytterligare. Vår verksamhet växer ständigt, både i Sverige och internationellt. Därför är det viktigt att hela tiden arbeta för att utveckla och effektivisera verksamheten. Vi står nu inför en spännande tid där vi hoppas kunna implementera nya metoder som i slutändan ger våra kunder en ännu högre känsla av hög service i kombination med personligt bemötande , säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline.





I pressen

8 juni 2016, Affärsliv
“Miljardären som ska lyfta Kalmars e-handelsraket”
Läs hela artikeln här.


6 juni 2016, Affärsliv
“Nytt lager ger Design Online framtidstro”
Läs hela artikeln här.


15 april 2016, 24 Kalmar
(M)-topp: “Inför programmering på schemat redan i lågstadiet”
Läs hela artikeln här.


15 april 2016, ehandel.se
Kompetenskrisen: M vill införa programmering i grundskolan
Läs hela artikeln här.


10 mars 2016, ehandel.se
Resultatet landade nära 20 miljoner för Designonline.se
Läs hela artikeln här.


5 mars 2016, 24 Kalmar
Årets företagare - Guldfesten 2016
Läs hela artikeln här.


10 februari 2016, ehandel.se
Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar
Läs hela artikeln här.


3 februari 2016, Svensk Handel
Lena Hallengren, S, praoade hos e-handeln Design Online
Läs hela artikeln här.


7 december 2015, Dagens industri
Den tidigare Avanzachefen Nicklas Storåkers har genom sitt investeringsbolag förvärvat e-handelsbolaget Design Online.
Läs hela artikeln här.


20 november 2015, Dagens industri
Når julhandlare – i fler än 70 länder
Läs hela artikeln här.


9 november 2015, ehandel.se
DesignOnline dubblar lagret vid företagets nionde flytt
Läs hela artikeln här.


6 juli 2015, Göteborgs-Posten
E-handel måste bli enklare i EU
Läs hela artikeln här.


1 april 2015, Dagens Industri
Han exporterar 70 procent
Läs hela artikeln här.


24 mars 2015, European Internet Forum
Digital Single Market: Barriers to e-Commerce
Läs hela artikeln här.


3 december 2014, inma.org - Jörgen Bödmar
E-commerce may be the retailer´s answer to the "now economy"
Läs hela artikeln här.


1 december 2014, Barometern
Rekordhandel väntas på nätet
Läs hela artikeln här.


1 november 2014, Smart Media
Jörgen Bödmar - om behovet av smarta logistiklösningar
Läs hela artikeln här.


27 oktober 2014, Företagande.se
Tre företagsledare och experter inom e-handel spår trender inom näthandel 2015
Läs hela artikeln här.


11 september 2014, Svensk Handel
Svensk leder e-handeln i Europa
Läs hela artikeln här.


18 mars 2014, Svensk Handel
Sverige tar över ordförandeskapet i EMOTA, European Multi-Channel and Online Trade Association
Läs hela artikeln här.


2014, Global Utsikt
Design Online: Skandinavisk form till hela världen
Läs hela artikeln här.


28 november 2011, Svensk Distanshandel SDh
Designonline.se utses till Årets e-handlare 2011
Läs hela artikeln här.


10 november 2010, Barometern
En fantastisk möjlighet för regionen
Läs hela artikeln här.


29 juni 2010, Nordic E-commerce Summit 2010
Jörgen Bödmar berättar om Scand. Design Online ABs intåg på nya marknader
Se hela berättelsen här.


10 juni 2010, Näringslivshistoria
Överlevarna - Scand. Design Online AB
Se hela intervjun här.


2 oktober 2007, Internetworld
I topp på Google utan konsulter
Läs hela artikeln här.


2007, Posten & Handelns Utredningsinstitut
22 framgångsrika e-handlare
Läs hela artikeln här.


23 mars 2006, Svenskt Näringsliv
Succé för inredning och design på nätet (s.22)
Läs hela artikeln här.